Hopp til hovedinnhold

Kanon eller fargespill - hva er norsk kultur?

Markeringen av Crossings 200 er inne i sin siste måned. Neste år følger feiringen av nasjonen Norges 1000 års jubileum. Nå har også kultur kommet med som en del av landets beredskapsplan. Men hva er norsk kultur?

  • En paneldebatt med to menn og to kvinner som sitter i hver sin stol.
    1/1
    Til panelsamtalen var disse invitert: Ole Marius Hylland, seniorforsker, Telemarksforsking, Gazi Özcan, avdelingsleder, Interkulturelt museum i Oslo og Ruth Hemstad, forsker ved Nasjonalbiblioteket og forsker ved Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo. Nasjonaljubileet 2030

– Hvor går du nå, synger Siri Nilsen på plata «Alle snakker sant». Både sangtittel og coverlåt tangerer diskusjonen om nasjonen Norge. Hvilke verdier har vi frem til nå stått for? Når vi snakker om «oss» hvem sikter vi til da og hva vi står for i dag?  

Under jubileumskonferansen på Nasjonalmuseet tidlig i desember ble tematikken debattert under vignetten «Felleskap under press, Nasjonal kulturarv og identitet i urolige tider».

Som naturlig bakteppe til samtalen var to festligheter, samt et skremmende verdensbilde:  Avrundingen av Crossings 200, oppstarten til feiringen av nasjonens 1000 års jubileum og  totalberedskapsmelding 24/25. I denne meldingen løftes, for første gang, kulturens kraft som en del av det norske totalforsvaret. Både utøvere og kulturinstitusjoner har i lang tid avfunnet seg med at deres bransje er en post som kun prioriteres så sant vi har noen ekstra midler til rådighet. At den nå også regnes som styrkende kan derfor oppleves både oppsiktsvekkende og flatterende – ja, i sannhet en seier! Men vent litt. Hvilken kultur siktes det egentlig til?

Krem nasjonal

I Aftenposten i januar i år skrev Ole Marius Hylland, seniorforsker ved Telemarksforsking, en kronikk om saken. Allerede i ingressen var han krass: – I den kulturelle beredskapsretorikken ligger det en ikke så liten kime av nasjonalisme, skrev han og mente videre at situasjonen er mildt sagt er alarmerende. Hylland var nemlig redd det her kunne være snakk om en, sitat – patriotisk, nasjonal og identitetsbyggende kultur, (...). Etter hans synspunkt blir det i  diskusjonene om kultur og beredskap gjerne brukt et ganske rigid kulturbegrep – ikke kultur i betydningen av en stadig pågående og skapende ressurs, basert på mangfold. Med dette som utgangspunkt er det relevant å spørre seg hvilket kulturbegrep forsvarsjef Eirik Kristoffersen egentlig la til grunn da han, under Arendalsuka i sommer, nevnte kultur i samme setning som forsvaret. Deler av Kristoffersens tale lød slik: – Hvis man skal vinne en kamp, så er det forsvarsviljen det kommer an på (...) Gjennom kultur bygger vi motstandskraft, det er der vi kan utfordre sannhetene. Kultur binder folk sammen. Dette er en viktig del av forsvarsviljen.

– Kultur er en kjempekraft, men det er ikke nødvendigvis den nasjonale kulturen som har størst kraft for den enkelte.

Ole Marius Hylland, seniorforsker, Telemarksforsking

Splitt og hersk

Uttalelsen kan smigre en fram til nå lavt prioritert kulturbransje, men Özcan avdelingsleder, Interkulturelt museum i Oslo, deler Hyllands bekymringer: – Hvis vi tenker på kultur som noe fast, hvem skal da definere den? Spesielt retter Özcan blikket mot kulturer som blomstrer her, men likevel ikke omtales som typisk norske. Cirka 19 prosent av befolkningen i Norge har  innvandrerbakgrunn. I tillegg kommer den samiske kulturen, samt kvensk, skogfinsk, jøder, romer og romanifolk. Hvis kultur i stor grad skal fastsettes som nasjonal og historisk, er han redd at stigmaet ytterligere økes. Resultatet kan bli en tydelig vi-dem-dikotomi og sant nok virke inkluderende, men kan like gjerne egge til konflikter innenfor våre egne landegrenser. Hvis en kultur blir omtalt som sann og riktig, mener Özcan, at det i fremtiden kan bli enda mer legitimt å rakke med på både minoriteter, innvandrere og flyktninger. Avdelingslederen kan selv referere til situasjoner der han er stilt til veggs og fått spørsmål i retning av: – Hvor stor trussel er du egentlig? Hva kan du bidra med?

– Hvor stor trussel er du egentlig? Hva kan du bidra med?

Gazi Özcan, avdelingsleder, Interkulturelt museum i Oslo
  • Portrett av en kvinne med langt, mørkt hår og brun bluse
    Kultur er ikke fakta: Ruth Hemstad minner oss på at også vår egen historie ikke er skrevet en gang for alle.

Mangfold er kulturens muskler

Det er nærliggende å tenke seg at spørsmål som dette i hovedsak er knyttet til praktiske oppgaver, innsats, jobb og skattepenger. Er vi derimot mer spesifikke og omformulerer spørsmålet slik: – Hva kan du bidra med av sang, musikk, dans og mattradisjoner, vil svaret unektelig komme i kulturens favør. Suksessen Fargespill er et eksempel på dette. Her er variasjon og mangfold arrangementets kanskje sterkeste kort.

Hylland bekrefter dette: – Kultur er en kjempekraft, men det er ikke nødvendigvis den nasjonale kulturen som har størst kraft for den enkelte.

Det er usikkert hvordan kulturen kan styrke Norge som nasjon i dag og i fremtiden. Her kan det være fristende å se seg tilbake og lære av historien. I noen tilfeller er dette kanskje også mulig. Historikere vet bedre for heller ikke fortiden har to streker under svaret, men er plastisk og i stadig endring. Under jubileumskonferansen i desember uttalte Ruth Hemstad, det slik: – Kulturarv er noe stort og vanskelig.

Hemstad er forsker ved Nasjonalbiblioteket og forsker ved Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo og vil fraråde et hermetisk syn på historien, for som hun påpekte – Den er ikke er gitt en gang for alle.

  • En kvinne med mørkt hår og sorte klær bak en talerstol.
    Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet

Innsikt om utvandring

Under det korte året Crossings 200 har pågått har vi fått erfare dette. Debattering av identitet, kultur, natur og tilhørighet har gitt oss nye perspektiv og flere fortellinger åpnet seg. Via historiske spel har et nytt publikum fått øyne opp for forfedrenes situasjon både her og i det nye landet Amerika. Prosjektleder Ida Kristine Teien er både stolt og ydmyk: – Under arbeidet har vi ment å bruke vår egen utvandrerhistorie og lære oss noe nytt i lys av dagens situasjon, i en helhet og i en sammenheng. I og med en videre forståelse av egen utvandrerhistorie, har vi ervervet ny kunnskap om situasjonen for dagens innvandrere.

Men utlært er vi likevel ikke. Ruth Hemstad sier det slik: – Vi er i en pågående og ny utviklingskontekst.

– Vi er i en pågående og ny utviklingskontekst.

Ruth Hemstad, forsker ved Nasjonalbiblioteket og forsker ved Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo
  • En kvinne med hvitt hår snakker ved en talerstol.
    Tora Aasland, styringsgruppas leder for Crossings 200 avrunder jubileumsåret med en tale, og innleder til dagens program. Ida Kristine Teien / Anno museum

Avsluttes, men aldri utlært

– Hvor går du nå, synger Siri Nilsen på plata «Alle snakker sant». Diskusjonen om hva som er en nasjon, hvem vi er og i fremtiden vil være, er essensiell og bør verken stivne eller stanse. Under jubileumskonferansen ba Tora Aasland, lederen av styringsgruppa, oss om å se nærmere på logoen Crossings 200. De to sirklene kan betraktes som perfekte matematiske figurer. For å understreke formens verdi skal den greske filosofen Arkimedes, like før han ble drept av en romersk soldat, ha tryglet sine fiender: – Ikke rør mine sirkler! I dagligtalen, når vi mener at noe er fullendt, sier vi at sirkelen er sluttet. Markeringen av Crossings 200 avrundes i disse dager, men arbeidet må gjerne fortsette. For Aasland gir markeringens signatur assosiasjoner til bølger og hav, men også uendelighetstegnet.

Kilder:

Totalbederskapsmeldingen, forberedelser på kriser og krig (2024/2025)
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-9-20242025/id3082364/

Hylland, Marius Ole, Hvilken kultur er det egentlig som skal inngå i totalforsvaret? Aftenposten 04.01 (2025) 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0Vk9lg/hvilken-kultur-er-det-egentlig-som-skal-inngaa-i-totalforsvaret