Hopp til hovedinnhold

Rapport fra Fana folkehøgskole

  • Et klasserom med studenter fotografert bakfra mot en skjerm med tegning av en hånd.

Som en del av prosjektet Ung på flukt arrangerte Fana folkehøgskule en temadag 16. oktober med tre representanter fra Fargespill. Dagen samlet elever fra skolens ulike linjer til en opplevelse preget av refleksjon, deling og kreativt samspill.

Gjennom sang, bevegelse, samtale og gruppeoppgaver fikk deltakerne utforske temaer som identitet, tilhørighet og det å være ny i et samfunn. Fargespill-fasilitatorene ledet øktene med varme, humor og tydelig faglig trygghet, og skapte et rom der elevene våget å dele egne erfaringer og perspektiver.

Ungdommene våre var svært engasjerte og inspirerte. Mange uttrykte at dagen ga dem ny innsikt i hvordan det kan oppleves å være på flukt, og større forståelse for hvordan bakgrunn og kultur former oss. Deltakerne beskrev også økt empati og fellesskapsfølelse i elevgruppa etter arrangementet.

Temadagen svarte godt til prosjektets mål om å skape bevissthet, inkludering og refleksjon rundt mangfold. Erfaringene vil tas med videre i skolens pedagogiske arbeid med kulturforståelse og fellesskap.

  • En person i beige frakk står med åpne armer foran tavla i et klasserom. Flere elever står rundt og ser på.
    1/2
  • Flere personer holder hverandre rundt skuldrene foran i et klasserom. På skjermen bak dem ses ordet Rollespill.
    2/2