• Sangerinne i kostyme med åpen munn
    Camilla Granlien i forestillingen Gjendine og Jørgine Kulturfotografen AS

Gjendine og Jørgine – fra Bøverdalen til New York!

Camilla Granlien reiser rundt med forestillingen «Gjendine og Jørgine – fra Bøverdalen til New York!», hun vil gjerne ha kontakt og dialog med institusjoner som ønsker å sette opp forestillingen i jubileumsåret.

Om forestillingen

Historier om å finne veien til lykken og et bedre liv. Om å søke ut og om å bli.

Jørgine Boomer (1887–1971) og Gjendine Slålien (1871–1972) kom begge fra enkle kår i Bøverdalen, i Gudbrandsdalen. Jørgine reiste over til Amerika, 15 år gammel, sammen med sin storesøster Mari på 18 år.

En onkel som hadde reist over tidligere og lykkes, venter på jentene og gir de jobb, men bare året etter ankomsten dør storesøsteren Mari fra Jørgine.

Jørgine bestemmer seg nå virkelig for å skaffe seg et bedre liv, bort fra fattigdommen og slitet hun har vokst opp med. Hun kommer inn på sykepleierskole, jobber og sliter og kommer seg oppover i det sosiale lag. Snart er hun inne i sosieteten i New York og der møter hun hotellmannen Lucius Boomer som senere ble hotelldirektør ved selveste Waldorf Astoria hotell i New York. De to gifter seg og driver hotellet sammen.

Jørgine vanket i sosieteten i New York, sørget for at Frank Sinatra fikk fart på karrieren ved å gi han jobb ved hotellet som musiker, lyttet til Cole Porter mens han komponerte, kjente presidenter og kongelige og var høyt elsket av mange av sine spesielle gjester. Hun reiste flere ganger hjem til Bøverdalen og bygde seg en Villa Jotunheimen både der og i USA.

Gjendine derimot, var budeie og Edvard Griegs største kilde når det gjaldt folkemusikken. De to møttes flere somre på rad og det utviklet seg et godt vennskap mellom dem. Gjendine sang og Grieg og hans følge med Julius Røntgen og Frantz Beyer noterte ned sangene hennes. I tillegg var det moro; fest og moro, med bykarene fra Bergen.

Når Grieg dør i 1907 blir Gjendine for mange en lenke tilbake til en annen tid og til den store komponisten og hun forteller lystig og levende om møtene og om livet på setra.

Gjendine forlot aldri sitt hjemsted til tross for frierier og tilbud om sangutdanning i utlandet. Hun trollbandt folk med sin sangstemme, hun var lystig og kjapp i replikken og kunne ikke leve uten fjellet rundt seg.

To sjarmerende damer med bein i nesa. Samtidig, to veldig ulike damer. Den ene med mye eventyrlyst og iver etter å reise og se, mens den andre i stede lot verden komme til seg.

Så ulike valg og så ulike liv, men kanskje hadde de mer til felles en man skulle tro?

For begge søkte de etter lykken, og en måte å leve livet sitt på, fullt og helt.

Noen må reise langt for å finne lykken, mens andre ser ut til å finne den der de er. Noen ganger kan også frykten for det nye og ukjente hindre oss i å finne lykken.

I denne konsertfortellingen spilles og fortelles det om jazz og storbyliv, folkemusikk og bygdeliv, om å søke ut og om å søke tilbake, om Gjendine og Jørgine.

Konsertfortellingen blir framført av Alf Hulbækmo på piano, Mari Skeie Ljones på fele og Camilla Granlien på vokal og fortelling.

Konsertfortellingen Gjendine og Jørgine hadde premiere på Riksscenen i Oslo i mars 2023 og ble til i et samarbeid mellom kunstnerne, Fortellerfestivalen, Musikk i Innlandet og Riksscenen.

Her er en link til deres presentasjon: musikkinnlandet.no/inntur-gjendine-jorgine/

• En kvinne står på en scene og peker på en skjerm bak henne med historiske bilder.
    Thor Hauknes

Om kunstnerne:

Camilla Granlien har jobbet som frilans musiker i 20 år med ulike band og prosjekter. Hun har gitt ut flere album i eget navn og deltatt på enda flere. Camilla har vunnet Landskappleiken vokal A hele tre ganger og også mottatt Kongepokalen for sin sang.

Hun har fordypet seg i sangtradisjonen fra Gudbrandsdalen og Hedmarken og bruker folkemusikken både som utgangspunkt og inspirasjon i sine andre samarbeid.

Camilla jobber som frilans folkemusiker/sanger, låtskriver, kulturarbeider, prosjektleder, produsent, forteller og skuespiller. Booker og arrangerer konserter og diverse prosjekt.

Mari Skeie Ljones er utdannet felespiller fra folkemusikkstudiet ved NMH i Oslo. Hun har fordypet seg i felespillet fra Gudbrandsdalen og i tillegg tonesatt nye tekster av nålevende diktere i prosjektet Spring du fela.

Alf Hulbækmo er utdannet pianist fra jazzlinja ved NTNU i Trondheim. Han har i tillegg med seg folkemusikken hjemmefra. Alf spiller i ulike prosjekter og jobber også som organist i Røros kirke.

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 2