Hopp til hovedinnhold

Bilder av Restauration

Nesten alle bilder av Restauration som eksisterer idag er gjengivelser basert på dette maleriet: Selen, fört af Capt. Conradus de Lange, malt i 1828 av Ole Johnsen Sebøy. Sebøy (1791-1843) – også kjent som Ole Johnsen Sæby.

  • Fargelagt tegning av seilskute på rolig hav. Sluppen går for fulle seil og har flagg bak og i toppen v masta. Fjell i horisonten og noen bygninger i forgrunnen. Et annet seilskip ses bak til høyre for hovedmotivet: sluppen Restauration.
    1/1
    Fig. 1. Selen (1). Operated by Capt. Conradus de Lange. Ole Johnsen Sebøy, 1828. Fra et kopi laget i Stavanger i 1928. Ole Johnsen Sebøy (1791-1843)

Prosessen som ledet frem til dette begynte med den store norsk-amerikanske feiringen av Restaurations ferd i 1925. Som et ledd i dette, ville den norsk-amerikanske festkomiteen i Minneapolis ha et bilde av Restauration. Men et slikt bilde fantes ikke. Så, i 1924, kom en norsk-amerikansk student som het Gunnar Malmin tilbake fra Norge til USA med et fotografi av Sebøy’s maleri. Han hadde funnet det i kontorene til Sjømannsforeningen i Stavanger. Etter hans hjemkomst korresponderte han med Michael L. Michaelsen (forfatteren av boka Stavanger sjøfarts historie i 1927) om maleriet. Ifølge Malmin, skrev Michaelsen følgende om bildet:

This picture shows the sloop Selen of Stavanger. Mr. Michael Michaelsen, who is presently publishing an extensive work concerning the maritime history of Stavanger, has kindly permitted me to take a photograph of the original picture. He has informed me that the sloop Selen was the sister ship of the well-known Restaurationen, and built in the same place in Hardanger at almost the same time. There is probably no authentic image of Restaurationen in existence, but according to Mr. Michaelsen’s information, the two sloops were so alike in all their details, that the picture above can very well pass as a true image of the famous Restaurationen, which brought the first emigrants from Stavanger to America in 1825 (1)

Det er nylig (2022) dukket opp et svart-hvitt negativ av dette bildet i samlingene til Stavanger Sjøfartsmuseum. Det er å se på Digitalt Museum (figur 2 nedenfor).

  • Gammelt maleri av sluppen Restauration, båten er ett stykke utenfor kysten i bakgrunnen
    1/1
    Fig. 3. Restaurationen. Fra Jul i Vesterheimen, 1925, «According to a painting by Sverre Sieverts.» Bildet var “copyright: by Oscar Arneson”. Han var på det tidspunkt kontorfullmektig ved Minnesota state legislature. Han var også direktør og formann ved “Office of Publicity Division of the Norse-American Centennial” høsten i 1924, da Sievert lagde maleriet.

Ifølge museet er fotografen ukjent, men det er nesten sikkert at dette er et bilde tatt fra det originale negativet som Malmin hadde for hånden i 1924 – og dermed en gjengivelse av Sebøys maleri fra 1828 (2). Dette fotografiet er kilden til nesten hver eneste bilde av Restauration siden 1924.

På grunnlag av dette bildet, bestilte festkomiteen et maleri av Restauration fra en norsk-amerikansk kunster som het Sverre Sieverts (1878-1962). Sieverts - som er nesten ukjent i dag - var født i Fåberg. Han studerte ved Knut Bergslien i Kristiania, og senere i Tyskland før han utvandret til USA i 1903. Senere var han hjemme for noen år, før han utvandret igjen for godt i 1922. Han slo seg ned i Minnapolis, og høsten 1924, lagde han et maleri av Restauration for festkomiteen. Dette ble nevnt i avisen Nordisk tidende i Minneapolis høsten 1924:

On behalf of the Board of the Immigration Jubilee, artist Sverre Sieverts has finished a painting of the sloop Restaurationen, which is intended to be used for advertising in connection with the jubilee. Furthermore, the intention is to sell large reproductions in color of the painting during the festivities at the state fairgrounds next summer. (3)

Originalen med en pris på $250, ble vist på kunstutstillingen ved “The Centennial Celebrations” i Minneapolis i 1925, og deretter sendt tilbake til kunstneren(4). Den er siden forsvunnet. Dette var den første av alle senere varianter av Sebøys maleri fra 1828, og den som er mest kopiert og redigert.

  • Et seilskip seiler fra høyre mot venstre over hav med litt bølger. Noen fjell langs kystlinja i horisonten. Skyer på himmelen. Postkortet er påtrykt teksten Glædelig jul øverst til venstre, og til høyre: Restauration med de første norske immigranter forlater Stavanger i 1825.
    1/1
    Fig. 4. Color Christmas postcard from the 1920's.

Etter at den store hundreårsfesten i det norske Amerika ble avsluttet i oktober 1925, levde Sieverts maleri videre. Jeg skal ikke gå igjennom alle gjengivelsene som er blitt laget siden 1924/25. Jeg kan bare konstatere at antallet har vært enormt, og omfatter bl.a. bokillustrasjoner og omslag, frimerker både i Norge og Amerika, medaljere, souvenirtallerkener og faner, plakater, skipsmodeller (bl.a. en som ble gitt til president John F. Kennedy av statsminister Einar Gerhardsen i 1962) og mye, mye mer. Et at disse var postkortet i fig. 4 som ble brukt som julekort. Det er ukjent når det ble laget og hvem som laget det. Men trolig ble det til i 1925, og muligens var det Sievert selv som gjorde det.

I lys av alt dette er det litt interessant at, på tross av Michaelsens påstand, det neppe var store likheter mellom Selen og Restauration. De kunne ikke ha vært søsterskip, fordi Restauration begynte karrieren sin som en mye mindre hardangerjekt ved navn Emmanuel. Hun fikk et nytt navn etter å ha vært ombygget i Egersund mellom 1817 og 1820. Derfor er det liten sjanse at disse to fartøyene lignet på hverandre, bortsett fra at alle slupper på den tiden lignet litt på hverandre.

Et eksempel på dette er at vi vet ikke hvor mange toppsegl Restauration hadde. Vi vet at hun var den største av 10 slupper basert i Egersund i tiden mellom 1820 og 1825, så det er godt mulig at hun hadde flere, slik som Selen; men vi vet ikke. Den eneste samtidige beskrivelsen som eksisterer er fra den amerikanske avisen Daily advertiser i New York City av 13. oktober, 1825; og her antydes det at hun hadde bare et toppsegl, ikke to:

“The vessel is built on the model common to fishing boats on that coast, with a single mast and topsail, sloop rigged.”(5)

Men dette var ikke kjent i 1924, og det er lite trolig at noen ville ha brydd seg om det den gangen. Å ha et bilde som kunne brukes som samlende symbol var mye viktigere enn en liten krangel om opphavet og sannhetsgehalten av symbolet. Og slik er det vel enda. I dag er Sieverts maleri å finne på Wikipedias side om Restauration. Derfor vil nok hans gjengivelse av Sebøys bilde av 1828, fortsette å være det definitive bildet av dette berømte fartøyet.

Illustrasjoner

Figure 1. Selen. Operated by Capt. Conradus de Lange. Copy of a gouache or watercolor painted by Ole Johnsen Sebøy (1791-1843), 1828. According to a note on the picture, this image is a copy made in 1927 by “D.G.A.” Collections of the Stavanger Maritime Museum, MUST, number ST-S.0536. An additional hand-written note in the lower right-hand corner states: “A drawing made by Ole Johnsen Sæby, 1828.” Image in the public domain in USA and Norway.
Figure 2. Unknown Sloop. Photograph in the collections of the Stavanger Maritime Museum (MUST), no. ST.S. 0029. The photograph was digitally reproduced in 2014 and published on Norway’s national Digital Museum database. According to the information available at the museum, the photographer is unknown. Image in the public domain.
Figure 3. Restauration. Poster of Sverre Sievert’s painting of 1924. From Jul i Vesterheim, 1925. Image in the public domain. Photograph by Gunleif Seldal.
Figure 4. Color Christmas postcard, 1920’s. Artist unknown, provenance unknown. Image in the public domain. Photograph by Knut Djupedal.

Fotnoter

1 Lutheraneren, VIII (1924) 1068. See also the newspaper Norgesposten, september 18, 1924, 7.
2 Collections of Stavanger Maritime Museum, MUST (Stavanger Museum). Inventory number ST.S 0029. https://digitaltmuseum.no/011015168674/avfotografert-skipsportrett-av-slupp. Accessed March 1, 2022.
3 Nordisk Tidende, December 18, 1924, 12.
4 Cf. undated receipt from Herborg Reque to Oscar Arneson, Norse-American Centennial Committee, “Exhibit materials receipt for Oscar Arneson, 1925,” Norse-American Centennial, accessed April 1, 2024, https://nac.omeka.net/items/show/340.
5 New York Daily Advertiser, October 13, 1825.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2